مجلهء حقیقت «تاسیس1384ش» دورهءجدید.
از اینکه مجلهءحقیقت را انتخاب کردید خوشحالیم.
مارا از آثار و نظرات سازندهء خود بهره مند کنید.
majallehaqiqat.loxblog.com
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود
دلیل عقل بر لزوم پیروی از ظن غالب،این دلیل مبتنی بر یك قاعدۀ عقلی است متشكل از یك صغری و كبری بدین صورتكه ثبوت امری در زمان سابق همراه شك در بقای آن در زمان بعد موجب تقویت ظنبه بقای آن میگردد و در هر جا كه چنین ظنی حاصل شد باید بدان عمل كرد.
1. جسمي توجه و آگاهى به عواقب خود ارضايى باعث مىشود كه انسان بهتر بتواند دامن همّت به كمر زده و از اين گناه اجتناب ورزد. البته عواقب سوء وپيامدهاى منفى و عملى اين گناه جداى از آنكه معصيت است، فراتر از آن است كه بتوان آنها را برشمرد؛ بلكه فقط به چند مورد از آن اكتفامىكنيم:
1. پيامدهاى جسمانى: ضعف چشم و بينايى، تحليل رفتن قواى جسمانى، عقيم شدن و ناتوانى در توليد مثل، پيرى زودرس، ضعف مفاصل،لرزش دست، زشتى چهره و از بين رفتن طراوت صورت.
به: سایت حقیقت آنلاین
در شب رحلت خاتم انبيا محمد مصطفي (ص) فرشتگان عرش مي گريند، عاشقانش با چشماني اشک آلود، مرثيه غم مي سرايند و ما نيز در شب رحلت آسماني اش در سوگ مي نشينيم و معراج وصالش را با حضرت دوست و رحلت جانسوزش را به عاشقان رسالتش تسليت مي گوييم، نامت بلند و دينت پر رهرو، اي جاري تر از حيات در پيکر آدمي صبر و شكيبايي بر هر مصيبتي نيكوست جز در غم فراق تو اي پيامبر خاتم(ص)، بيتابي و ناشكيبايي ناپسند است جز در اندوه شهادت تو ، مصيبت رحلت تو چنان بزرگ است که هر مصيبتي پيش از تو و پس از تو ناچيز است، فقدان غم رفتن تو پشت اهالي ايمان را شکسته و عشق را داغدار کرده است، باور کن آسمان هم تاب غم فراق تو را ندارد و کمرش زير داغت خم شده است.
بنای عقلا اصطلاحی در علم اصول فقه و فقه است، به معنای روش و سلوک عملی خردمندان بر انجام دادن یا ترک کاری بدون دخالت و تأثیرعوامل زمانی، مکانی، نژادی، دینی و گروهی، میباشد.
زندگی 60 خانواده شیعی در مرکز ورزشی "Sampang" همچنان در معرض خبر است زیرا مقامات محلی در جاوه شرقی اندونزی از رساندن اب و غذا به آنها جلوگیری میکنند. این افراد از ترس گروههای وهابی که برخی خانه های آنها را در ماه محرم به آتش کشیدند به این مرکز پناه بردند. مقامات میگویند به دلیل اعتقادات آنها مانع رسیدن آب و غذا به آنها نمیشوند بلکه میخواهند آنها را مجبور کنند به روستاهای جدید نقل مکان کنند و مسلمانان این را نمیپذیرند زیرا میترسند دوباره شاهد کشتاری که در"Karang Gayam" اتفاق افتاد باشند.این افراد از ترس گروههای وهابی که برخی خانه های آنها را در ماه محرم به آتش کشیدند به این مرکز پناه بردند.
اربعين آمد و از زينب (سلام الله علیه) بايد سخن گفت چرا که اربعین و عاشورا بدون زینب تفسیر نمی شوند باید از حاصل زخم ها ، رنج ها ، عطش ها و نمازهاي نشسته دختر حیدر گفت که هنوز زینب را به ياد دارند اربعين مي آيد اما تلاوت زيبايي را تنها در چشمان زينب عليهاالسلام بايد جست اربعين مي شکفد و نام زينب گل مي کند پیام زينب در شام از آن چه يزيديان شرم زده هراس داشتند هم بالاتر و رساتر بود آب معرفت بود بر آتش جهل و گناه ، زينب عليهاالسلام با خطبه اي در غربت و در ميان هلهله زنان دربار یزید که برای هلهله و شادی بر خاندان اسیر اهل بیت پیامبر آمده بودند... .
اما در مورد تصویر حجاب زنان مسلمان، نوشته شده "رجعیة، تخلف، إرهاب، تعصب" یعنی "عقب ماندگی، تروریسم و تعصب".
جدید ترین اقدام ضد اسلامی که توسط دشمنان دین مبین اسلام صورت گرفته، انتشار پوستری بوده که در آن به اصطلاح حجاب ادیان اسلام، مسیحیت و یهودیت با یکدیگر مقایسه شده است.
در این پوستر که به زبان عربی تهیه شده، در ذیل تصویر حجاب یهودیان نوشته شده "حضارة" یعنی تمدن. در واقع تلاش شده که حجاب یهودیان نماد تمدن معرفی شود.
اما در ذیل تصویر حجاب مسیحیت هم نوشته "احترام". در این تصویر تلاش شده که نوع حجاب و پوشش مسیحیان، احترام به طرف مقابل تلقی شود.
اما در مورد تصویر حجاب زنان مسلمان، نوشته شده "رجعیة، تخلف، إرهاب، تعصب" یعنی "ارتجاع، عقب ماندگی، تروریسم و تعصب".
تهیه کنندگان این پوستر ضد اسلامی که آن را به طور گسترده و وسیع در صفحات سایت های اجتماعی منتشر کرده اند، تلاش نموده اند حجاب اسلامی را زیر سؤال برده و اصطلاحاتی منفی برای آن به کار ببرند تا اینگونه علیه دین مبین اسلام و اعتقادات اسلامی حمله کرده باشند. (افغان ایرکا)
برنامه "زنده باد زندگی" که در ساعات پایانی شب از شبکه دوی سیما پخش می شود در اقدامی ارزنده، احادیثی از معصومان(علیهم السلام) را به شکل زیرنویس به بینندگان ارائه می دهد.
سم مبارك آن بزرگوار علي است و مشهورترين القاب آن حضرت زين العابدين و سجّاد است و مشهورترين كنية او ابامحمد وابوالحسن است. مدّت عمر آن بزرگوار مثل پدر بزرگوارش پنجاه و هفت سال است زيرا پانزدهم جمادي الاول سال سي و هشت از هجرت به دنيا آمد. تولد آن بزرگوار دو سال قبل از شهادت اميرالمؤمنين (ع) است و تقريباً بيست و سه سال به پدر بزرگوار زندگي كرد. پس مدت امامت آن بزرگوار سي و چهار سال است.
امام سجاد(علیه اسلام) فرمود: همانا معرفت و كمال دین مسلمان در گرو رهاكردن سخنان و حرف هائى است كه به حال او ـ و دیگران ـ سودى ندارد. و از ریا و خودنمائى دورى جستن; و در برابر مشكلات زندگى بردبار و شكیبا بودن; و نیز داراى اخلاق پسندیده و نیك سیرت بودن است.
بِسم الله الرحمن الرحيم
الحمدلله وحده والصلوة والسلام علي من لانبي بعده:
شـورای سرتاسـری علمای افغانستان به سلسله جلسات نوبتی خود از تاریخ بیست ونهم عـقرب الی تاریخ دوم قوس سال ۱۳۹۱ جلسـات خویش را دایر و به اتفـاق آرا مصوبه ذیل را صادر نمود:
۱- شـورای سرتاسـری علمای افغانستان از تاریخ تاسیس خود بار، بار در مورد حـرام بودن حمـلات انتحاری و کشتار افراد بیگناه مصوبه ها و اعلامیه ها صادر کرده است و صدای خود را به مردم مسلمان
خود و جهانیان رسانیده است، طوریکه در نهم ذوالحجه سال ۱۴۳۳ هـ ق در روز مبارک عرفه در مسجد نمیره در حـضور میلیون ها حج کننده شیخ عبدالعزیز بن عبدالله آل شیخ، مفتی بزرگ عربستان سعودی در خطبه عرفه حملات انتحـاری را حـرام دانست، اینک یکبار دیگـر در مورد حـرمت این حمـلات در روشنـی تصـریحـات قـرآنی
و احادیث مستند و متفق علیها نبوی مصوبه ذیل را صادر می نمايد.
کیست که گوش جان بسپارد و نام امام حسین (ع) را در هیاهوی فرات نشنود؟ کیست که آزاده باشد و محرم را به سوگ ننشیند؟ کیست که حسین را چراغ راهش کند و در بیراهه های پر پیچ و خم گم شود؟ ظهر عاشورای سال61 است پیکرهای پاکی که زیر سم اسبان لگد کوب شده ای که روی زمین برهنه و بایر کربلا پاره پاره شده و روی زمین افتاده است و سرهایشان را بریده اند زمینی که در آن نه علفی میروید و نه چمنی دارد بیابان خشک و سوزانی که تا ابدیت آهنگ حزن و اندوه را به رویش پاشیده اند چرا که در این سرزمین بدن تکه پاره حسین و سر بریده و مقدس پسر فاطمه ( س) را در روی زمینش سر بریدند همان حسینی که روح خویش را به خداوند تقدیم نمود ای پسر ابوتراب (ع) یا حسین (ع) وقتی که آن نامردمان دهان مبارکت را با چوبهای خود مینواختند آیا نمیدانستند تو نوه پیامبری و همان کسی بودی که پیامبر بر لبانت بوسه میزد ؟
یکی از مسائل بحث برانگیزی که وهابیان ادعا نموده و با آن همه فرق و مکاتب اسلامی غیر خود را مشرک دانسته و آنها را ازدایره اسلام خارج می کنند مساله بدعت گذاری و بدعت پذیری در دین است. زیرا آنان معتقدند مردم پس از رحلت پیامبر تا ششصد سال سنتهای الهی و نبوی را از یاد برده و بدعتهایی خودساخته را وارد دین نموده... .
س1:دختر با پسر مورد علاقه اش فرار می کند اما پدر دختر به خاطر نگرفتن شیربها (گله)اجازه عقد نمی دهد آیا عقد بدون اجازه پدر دختر جایز است؟
ج:اگر دختر بالغ ورشید وداماد هم کفو با دختر است و پدر دختر تنها به خاطر نگرفتن شیر بها (گله )اجازه عقد نمی دهد عقد صحیح است اما اگر پدر دختر داماد راهم کفو دخترش نداند ودختر تمایل داشته باشد عقد صحیح نیست.
س2 :اموالی را که داماد به عنوان شیربها (گله)به پدر دختر می دهد ونیز جهیزیه ای را که پدر دختر به دخترش می دهد در صورت پیدا شدن اختلاف می توانند از همدیگر بخواهند؟
ج: اموالی را که داماد به پدر دختر بخشیده باشد اگر موجود باشد می تواند باز پس بگیردواگرمصرف شده باشد نمی تواند پس بگیرد . جهیزیه ای را که پدر دختر به دخترش بخشیده است نمی تواند باز پس بگیرد .
س3: پولی را که پدر دختر به عنوان شیر بها (گله) از داماد می گیرد برای پدر عروس حلال است و اگر با همین پول جهیزیه برای دخترش تهیه کند مال عروس است یا داماد ؟
ج:اگر پول شیربها (گله ) بدون رضایت ورغبت داماد از او گرفته شده است . مال داماد است و جهیزیه ای که با این پول تهیه می شود نیز مال داما د است اگر پول شیر بها (گله )را داماد به عروس بخشیده باشد برای او حلال است . اگرپول یادشده مهریه عروس باشدمال عروس است.
یهودیان صهیونیست که دستور ساخت و بودجه فیلم موهن اهانت به پیامبر خاتم را داده اید بدانید که شما از طرف همه پیامبران و ادیان الهی مطرود گشته اید و تبعید شدگانی هستید که اسکان دائمی در هر زمینی و عبادت بر هر قبله ای بر شما حرام گشته است رژیمی هستید که در تاریخ به هر خاکی و سرزمینی پا گذاشته اید جهنمی سوخته را در پشت سر خود باقی گذاشته اید و بدانید در صورت بروز هر جنگی علیه ایران جمهوری اسلامی ایران در مرحله اول برای بالا بردن روحیه رزمندگان اسلام و پشتیبانی ملت های منطقه اول شما اسرائیل های متجاوز را در هم خواهد کوبید من بعد به سراغ تمامی نیروها و پایگاههای نظامی آمریکا در هر کجای جهان خواهد رفت. :: موضوعات مرتبط:
دینی , ,
:: برچسبها:
"محمد" ,
"داریوش احمد رضا بهمنیار" ,
مىدانيم كه يكى از ابعاد بزرگ زندگى ائمه ما، بعد فرهنگى آن است. اين پيشوايان بزرگ هر كدام در عصر خود فعاليت فرهنگى داشته در مكتب خويش شاگردانى تربيت مىكردند و علوم و دانشهاى خود را توسط آنان در جامعه منتشر مىكردند، اما شرائط اجتماعى و سياسى زمان آنان يكسان نبوده است، مثلا در زمان امام باقر-عليه السلام-و امام صادق-عليه السلام- شرائط اجتماعى مساعد بود و به همين جهت ديديم كه تعداد شاگردان و راويان حضرت صادق-عليه السلام-بالغ بر چهار هزار نفر مىشد، ولى از دوره امام جواد تا امام عسكرى-عليه السلام-به دليل فشارهاى سياسى و كنترل شديد فعاليت آنان از طرف دربار خلافت، شعاع فعاليت آنان بسيار محدود بود... .
امام نهم حضرت جواد (ع) در دهم رجب 195 هجری قمری در مدینه متولد شد و آخر ذیقعده سال 220 هجری قمری بر اثر زهری كه به دستور معتصم عباسی توسط ام الفضل همسر آن حضرت (دختر ماءمون) به او رسید در بغداد شهید شد.
در ماجرای ازدواج ام الفضل (دختر ماءمون) روایت كرده اند: پس از شهادت حضرت رضا (ع)، مردم نسبت به مامون (هفتمین خلیفه عباسی) ظنین شدند، و موقعیت او به خطر افتاد، او برای كسب وجاهت از دست رفته همواره می خواست خود را به آل علی (ع) نزدیك گرداند، بر همین اساس خواست دخترش را همسر امام جواد (ع) گرداند، بستگان مامون از این كار ناراضی بودند و اعتراض شدید كردند.
از زمان آدم ابو البشر تا زمانی که اسرافیل در صور بدمد کسی به منزلت حضرت محمد ( ص ) نمیرسد و وجود اقدسش یگانه منبع فیض است و منجی آدمیان از ظلمات جهل و تعصب
یا مهدی قائم آل محمد ( عج ) بیا که ما از عمق ناپیدای مظلومیت مان صدای آمدنت را میشنویم
امروز احساسات پاک و جریحه دار شده مسلمانان در تمام جهان در حال اوج گرفتن است ساختن یک فیلم ظالمانه و ضد انسانی که توهین به سنبل پاک و مقدس مسلمانان بود نفرت و کینه را در دل مسلمانان برانگیخته است پیامبری که مسلمانان را جدا از نژاد و فرهنگ و زبان به پاکی ، عدالت ، نیکوکاری و همدردی فرا خوانده است و همبن فطرت پاک است که انسانها را به توحید و معرفت ذاتی خداوند رهنمون می سازد همین سرشت همگانی است که انسانهای تشنه عدالت را از اندیشه های گمراه کننده نجات میدهد و پایه های تفکر غربی را به چالش میکشد .
دسته چهارم: رواياتى كه مضمون دسته دوم (ثبوت زكات در نه چيز) و دستۀ سوم (ثبوت زكات در غير نه چيز) كه ظاهرا با هم متعارضند را در بردارد، به طورى كه از اين روايات (دستۀ چهارم) صدور آن دو دستۀ و عدم كذب آنها استفاده مىشود، که یکی از آنها اشاره میکنیم:
«محمد بن مسلم قال: سألته علیه السلام عن الحبوب ما يزكى منها؟ قال: البرّ و الشعير و الذرة و الدخن و الارز و السلت و العدس و السمسم، كل هذا يزكّى و اشباهه»[1]؛ «از امام باقر علیه السلام سؤال كردم كه از كدام حبوبات بايد زكات داد؟ حضرت فرمود: گندم و جو و ذرت و ارزن و برنج و جوى بىپوست و عدس و كنجد، از همه اينها مانند اينها بايد زكات داده شود.
دستۀ دوم: رواياتى كه مشتمل بر بيان اين واقعه تاريخى است (كه در بدو امر پيامبر صلی الله علیه و آله و سلم تشخيص داد كه زكات را از نه چيز بگيرد و چيزهاى ديگر را ببخشد) اما يا صريح است و يا ظهور دارد. امامى كه اين واقعه را بيان مىكند مىخواهد بفرمايد حكم فعلى در زمان خودش نيز همينطور است و حكمى است ابدى كه بايد در جميع زمانها به آن اخذ نمود، گرچه يك حكم حكومتى از جانب پيامبر صلی الله علیه و آله و سلم باشد:
روایاتی که در باب زکات وارد شده چه از طريق شيعه و چه از طریق اهل سنت، بسیار زیاد است که در کتابهای روایی و منابع دست اول بیان شده است. در مجموع میتوان روایت وارده در این باب را به چهار دسته تقسيم کرد:
در مورد زكات اين مسأله هم مطرح است كه آيا حكومت اسلامى مىتواند چيز ديگرى را- و لو به نام زكات- وضع كند يا نه؟
برخی معتقداند که حاکم شرع میتواند در صورت لزوم برای چیزهای دیگری نیز زکات وضع کند، همانگونه که امير المؤمنين در زمان حكومتشان براى اسب زكات وضع كردند و اين از مسلّمات است. البته فقها از وضع زکات برای اسب توسط امام علی علیه السلام دو قسم استنباط كردند. بعضى گفتند زكات اسب مطلقاً مستحب است و امير المؤمنين آن را مستحب گرفتهاند.
برخی از فقها تصریح دارد که زکات در مورد معین و مشخصه تعلق میگیرد و در بقیه موارد تعلق نمیگیرد.
از جمله شیخ طوسی به این مسئله تصریح دارد و میفرماید: «زكاة، در نه جنس واجب است: شتر، گاو، گوسفند، طلا، نقره، گندم جو، خرما، كشمش. و در غير اين اجناس زكاة واجب نيست.»[1]
مرحوم صاحب جواهر در شرح شرایع الاسلام در بیان شروط وجوب زکات در نقدینمینویسد: «و کیف کان، من شروط وجوب الزکاة فیهما (نقدین) مضافا الی بلوغ النصاب (کونهما مضروبین) من سلطان الوقت او مماثله بلاخلاف ... و لا فرق فی السکّه بینالکتابة و غیرها و لا بین کونها سکّة الاسلام او کفر ... و لو ضربت للمعامله، لکن لمیتعامل بها اصلاً او تعومل بها تعاملاً لم تصل به الی حدٍ تکون به دراهم او دنانیرمثلاً، لم تجب الزکاة...»
در اين شكل سپرده، اندوختۀ طلا و نقره در حقيقت ملك دارندۀ اوراق بوده و اوراق فقط حكم رسيد آنها را داشته است.
در اين فرض در صورتى كه اندوختۀ مزبور، طلا يا نقره باشد، بدون اشكال پرداخت زكات آن بر دارندۀ اوراق (صاحب اندوخته) واجب است و در تعلق زكات فرق نمىكند طلا و نقره مسكوك باشد يا غير مسكوك؛ با فرض مسكوك بودن وجوب مزبور روشن است، و در صورت مسكوك نبودن به اين خاطر است كه اوراق مزبور اموالى رايج شمرده مىشود و رواج آنها نشان دهندۀ رواج طلا و نقرۀ ما به ازاى آنها است. پس با اين مبنا كه رايج بودن مال معيار تعلق زكات باشد؛ و مسكوك بودن- غير از اين كه سبب رواج مال شود،- اعتبار ديگرى ندارد؛ پرداخت زكات در اين جا واجب است. لكن به روشنى پيدا است كه چنين چيزى در جهان معاصر يافت نمىشود.
امام علی بن موسیالرضا (علیه السلام) هشتمین امام شیعیان از سلاله پاک رسول خدا و هشتمین جانشین پیامبر مکرم اسلام میباشند.
ایشان در سن 35 سالگی عهدهدار مسئولیت امامت و رهبری شیعیان گردیدند و حیات ایشان مقارن بود با خلافت خلفای عباسی که سختیها و رنج بسیاری را بر امام رواداشتند و سر انجام مأمون عباسی ایشان را در سن 55 سالگی به شهادت رساند. در این نوشته به طور خلاصه، بعضی از ابعاد زندگانی آن حضرت را بررسی مینماییم.
بدون شك شناخت حقيقت و ماهيت اوراق مالی اعم از اوراق بهادار و اسکناس، نقش مهمي در حكم زكات دارد. لازم است ذكر شود كه ويژگياساسي اوراق مالی بهادار «ماليت» و «قيمت» آنهاست كه صرفاً امري اعتبارياست؛ يعني با صرف نظر از اعتبار مالي از سوي اعتبار كننده، نهقيمت اقتصادي دارند و نه كسي تمايلي به آنها دارد، زيرا اين اوراق به خودي خود هيچ نيازي را رفع نميكنند؛ برخلاف اسكناس، اسناد تجاري يا چك كه در عرف عقلا در جوامع مختلف، هم قيمت اقتصادي دارند وهم مورد رغبت هستند. كسي كه مالك اوراق بهادار باشد به همان مقداركه مالك آنهاست.
بنابه نظر مشهور بين فقيهان، زكات، برنُه چيز واجب است. در غلات: گندم،جو، خرما و كشمش. در دامها: گوسفند، شتر و گاو. در نقدينگى: طلا و نقره.
در غلات چهارگانه، اگر پس از خشك شدن، به نصاب لازم: 288 من تبريز و 45مثقال كم، برابر با 207/847 كيلوگرم برسد، قانون زكات آنها را در بر مىگيرد و صاحبان آنها در هنگام وجوب زكات، كه در گندم وجو، وقت بستن دانه، درخرما هنگام زرد، يا قرمز شدن و در كشمش هنگام بستن دانه هاى انگور است،بايد زكات آنها را پس از كسر هزينه بپردازد
زکات و اهمیت آن در اسلام:با توجه به اين که، اسلام به صورت يک مکتب صرفاً اخلاقي، و يا فلسفي واعتقادي، ظهور نکرده، بلکه به عنوان يک «آئين جامع» که تمام نيازمنديهايمادي و معنوي در آن پيش بيني شده، پا به عرصه ظهور گذاشت و نيز با توجه بهاين که اسلام، از همان عصر پيامبر (ص) با تأسيس حکومت همراه بود و همچنينبا توجه به اين که اسلام، توجه خاصي به حمايت از محرومان و مبارزه با فاصله طبقاتي دارد، روشن مي شود؛ نقش «بيت المال» و «زکات» که يکي از منابعدرآمد «بيت المال» است، از اهمیت به سزای برخوردار است.
در قرآن، واژههای «مال» و «اموال« در موارد زیادی به کار رفته است، که شامل انواعمختلف مال و از جمله پول می شود. ولی واژههایی که در موارد معدودی به عنوان «پول»به کار رفته، عبارت است از: ذهب، فضه، درهم، دینار، وَرق و بضاعه به کار رفته است، به مواردی از آن میپردازیم:
زر و سيم يا هر فلز مسكوك و رايج ديگر وهمچنين اسكناس پول ناميده مىشود. در فرهنگ عمید آمده است: «پول، قطعۀ فلز از طلا یا نقره یا مس یا فلزات دیگر که از طرف دولت سکه زوده شود. اسکناس چاپ و منتشر شود.»[1]
همانگونه که روشن است؛ نقود حقیقی متداول در زمان تشریع دین اسلام اعم از دینار طلایی و درهم نقرهای در مرور زمان، جای خود را درعصر حاضر به نقود اعتباریداده است. نقد رایج عصر حاضر چیزی جز اوراق اعتباری محض نبوده ودر ذات خود هیچ گونه ارزشی ندارند، یعنی از نوع کالاشمرده نمیشوند.