اکادمی به اصطلاح علوم افغانستان با انتشار اخبار دورغ و کاذب عیله شهروندان کشور و در اثر خشم و انزجار میلیت های ساکن در افغانستان مجبور شد عقب نشینی نموده و از فروش و پخش بیشتر این اطلس نامه دورغین به بازار جلوگیری نماید.
در ادامه می بینید...
طالبان تنها یک چهره از هزار چهره دشمنان امنیت و آرامش مردم ما بود. کوچی در سالهای اخیر شکل دیگری از چهر طالبان است که بهار تا بهار پیدا می شود و باغ و بهار مردم ما را به آتش می کشد.انتخار در مسجد و بازار و جماعات شکل سوم آن میباشد.
در ادامه می بینید...
دومین رقابت انتخاباتی تیم ملی پاورلیفتینگ بانوان
دومین دور رقابت های انتخابی تیم ملی پاورلیفتینگ بانوان افغانستان با اشتراک 70 ورزشکاردر کابل آغاز شد.
این رقابتها بااشتراک 70ورزشکار از 5 ولایت شامل بلخ، کابل،هرات، دایکندی و بغلان دیروز در سالن ورزشی المپیک در کابل آغاز شده و تا دو روز دیگر ادامه دارد.
در پایان این رقابت ها 26 چهره برتر به عضوریت تیم ملی تک بج پرس فدراسیون پاورلیفتینگ را به دست می آورند.
همچنان 6 ورزشکار برتر این رقابت ها در ماه سنبله سال جاری به مسابقات آسیایی قزاقستان فرستاده می شود.
حمزه محمودی - افغان پیپر
در ادامه می بینید...
نگاهی گذرا به آریانای باستان
افغانستان در منطقه آسیای مرکزی کشوری است که واجد اهمیت تاریخی و تقدم زمانی نسبت به ملل آریایی همجوار می باشد ولی بعضی از نویسندگان این قدمت تاریخی کشور مارا انکار ورزیده و آن را کشور جدیدالتشکیل در قرن هیجدهم دانسته اند.
در ادامه می بینید...
در ادامه می بینید...
در ادامه می بینید...
در ادامه می بینید...
تهران - دبیر ستاد هدفمندكردن یارانه ها گفت: زمان اجرای مرحله دوم هدفمند سازی یارانه ها در قانون بودجه امسال قید نشده است ، بنابراین دولت هر زمان آمادگی لازم را داشته باشد ، این مرحله را شروع می كند.
به گزارش ایرنا، 'محمدرضا فرزین ' روز سه شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: دولت هنگام بررسی بودجه برنامه مشخصی را در مورد هدفمندكردن یارانه ها به مجلس شورای اسلامی ارایه داده بود كه این برنامه در مجلس تغییر یافت و مصوبه مجلس در خصوص هدفمندی یارانه با آنچه دولت پیشنهاد كرده بود تفاوت زیادی دارد .
درادامه می بینید...
حمزه محمودی – ایرنا
ایجاد رعب و وحشت؛ سیاست نخ نمای رژیم صهیونیستی برای حفظ بقا است.
تهران،گروه گزارش-یك عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، ایجاد رعب و وحشت را سیاست نخ نمای رژیم صهیونیستی برای حفظ بقای خود عنوان كرد.
'اسماعیل كوثری' نماینده مردم تهران در نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: رژیم صهیونیستی همیشه با جنگ و عملیات روانی سعی در پیشبرد اهداف شوم خویش داشته و ...
در ادامه می بینید...
یك سوری به همكاری با شبكه الجزیره برای انتشار اخبار دروغ اعتراف كرد
دمشق – یك دختر 22 ساله سوری بازداشت شده به همكاری با شبكه الجزیره قطر برای انتشار اخبار دروغ در ارتباط با تحولات جاری در سوریه اعتراف كرد.
به گزارش ایرنا ، 'آلاء مازن مورللي' در اعترافات خود كه روز سه شنبه در خبرگزاری سوریه (سانا) منتشر شد، افزود: از طریق یك زن به نام 'نورا كنفاني' با شبكه الجزیره مرتبط شدم و همكاري كردم و اطلاعات دروغین در خصوص تحولات استان لاذقیه در غرب سوریه از طریق تلفن همراه بین المللی (ثریا) برای این شبكه قرائت می كردم.
در ادامه می بینید...
پاسخ معاون وزیر خارجه ایران به اتهامات برخی جریان های لبنانی
بیروت - معاون عربی - آفریقایی وزیر خارجه در پاسخ به برخی جریان های سیاسی لبنان كه تهران و حزب الله را به ایجاد 'حكومت مشابه ایران' در این كشور متهم می كنند، گفت: ما در امور داخلی لبنان دخالت نمی كنیم ، ولی پشتیبان ملت و مقاومت این كشور در مقابل صهیونیستها هستیم .
به گزارش ایرنا از بیروت، 'امیر عبداللهیان' معاون عربی- آفریقایی وزیر خارجه ایران در گفت و گو با روزنامه لبنانی ' الجمهوریه' درباره بسیاری از مسایل منطقه ای از جمله بحران سوریه، بحرین و دخالت های عربستان، یمن و حوادث اخیر در لبنان به اظهار نظر پرداخت.
در ادامه می بینید...
ناوگروه نوزدهم نیروی دریایی 275 فروند شناور را رهگیری كرد.
تهران- فرمانده ناوگروه نوزدهم نیروی دریایی ارتش پس از بازگشت به كشور از رهگیری 275 فروند شناور عبوری در خلیج عدن توسط این ناو گروه خبر داد.
در ادامه می بینید...
یك مقام آگاه: 1+5 خواستار زمان بیشتر برای پاسخ به
درخواست های ایران است.
مسكو - یك مقام آگاه در تیم مذاكره كننده هسته ای كشورمان در نشست مسكو اعلام كرد كه اعضای 1+5 خواستار زمان بیشتر برای پاسخ به درخواست های ایران در قبال بسته پیشنهادی بغداد می باشند.
در ادامه می بینید...
در ادامه می خوانید...
در ادامه می بینید...
زنان و فرزندان حضرت موسى بن جعفر ( ع )
محمد موسی زکی
تعداد زوجات حضرت موسى بن جعفر ( ع ) روشن نيست .
بيشتر آنها از كنيزان بودند كه اسير شده و حضرت موسى كاظم ( ع ) آنها را مي خريدند و آزاد كرده ياعقد مي بستند .
نخستين زوجه آن حضرت تكتم يا حميده يا نجمه داراى تقوا و فضيلت بوده و زنى بسيار عفيفه و بزرگوار و مادر امام هشتم شيعيان حضرت رضا ( ع ) است .
فرزندان حضرت موسى بن جعفر را 37 تن نوشته اند : 19 پسر و 18 دختر كه ارشدآن ها حضرت على بن موسى الرضا ( ع ) وصى و امام بعد از آن امام بزرگوار بوده است .
حضرت احمد بن موسى ( شاهچراغ ) كه در شيراز مدفون است .
حضرت محمد بن موسى نيز كه در شيراز مدفون است .
حضرت حمزه بن موسى كه در رى مدفون ميباشد .
از دختران آن حضرت , حضرت فاطمه معصومه در قم مدفون است , و قبه وبارگاهى با عظمت دارد .
ساير اولاد و سادات موسوى هريك مشعل دار علم و تقوادر زمان خود بوده اند , كه در گوشه و كنار ايران و كشورهاى اسلامى پراكنده شده ,و در همان جا مدفون گرديده اند , روحشان شاد باد .
صفات و سجاياى حضرت كاظم (ع)
امام داراى قامتى معتدل بود .
صورتش نورانى و گندمگون و رنگ مويش سياه و انبوه بود .
بدن شريفش از زيادى عبادت ضعيف شد , ولى همچنان روحى قوى و قلبى تابناك داشت .
امام كاظم به تصديق همه مورخان , به زهد و عبادت بسيار معروف بوده است .
موسى بن جعفر از عبادت و سختكوشى به عبد صالح معروف و درسخاوت و بخشندگى مانند نياكان بزرگوار خود بود .
در ادامه می بینید...
زندگینامه حضرت امام موسي كاظم (عليه السلام ) - محمد موسی زکی
نام امام هفتم موسى و لقب آن حضرت كاظم ( ع ) است، كنيه آن امام ابوالحسن و ابوابراهيم است .
شيعيان و دوستداران لقب باب الحوائج به آن حضرت داده اند .
تولد امام موسى كاظم ( ع ) روز يكشنبه هفتم ماه صفر سال 128 هجرى در ابواء اتفاق افتاد .
دوران امامت حضرت موسى بن جعفر ( ع )مقارن بود با سال هاى آخر خلافت منصور عباسى و دوره خلافت هادى و سيزده سال از دوران خلافت هارون كه سختترين دوران عمر آن حضرت همین دوره بود.
امام كاظم ( ع ) از حدود 21 سالگى بر اثر وصيت پدر بزرگوار و امرخداوند متعال به مقام بلند امامت رسيد.
مدت امامت آن حضرت سى و پنج سال و اندكى بود که این مدت امامت از امامت همه ائمه بيشتر بوده است .
البته غيراز حضرت ولى عصر ( عج ) که مدت امامت اوازهمه ائمه طولانی تراست.
, هارون , امام موسى كاظم ( ع ) را از مدينه تبعيد كرد .
هارون , ابتدا دستور داد امام هفتم ( ع ) را با غل و زنجير به بصره ببرندو به عيسى بن جعفر بن منصور كه حاكم بصره بود , نوشت , يك سال حضرت امام كاظم ( ع ) را زندانى كند , پس از يك سال والى بصره را به قتل امام ( ع )مأ مور كرد .
عيسى از انجام دادن اين قتل عذر خواست .
هارون امام را به بغدادمنتقل كرد و به فضل بن ربيع سپرد .
مدتى حضرت كاظم ( ع ) در زندان فضل بود .
در اين مدت و در اين زندان امام ( ع ) پيوسته به عبادت و راز و نياز باخداوند متعال مشغول بود .
هارون , فضل را مأ مور قتل امام ( ع ) كرد ولى فضل هم از اين كار كناره جست .
لذا چندين سال امام ( ع ) از اين زندان به آن زندان انتقال داده مي شد .
در زندانهاى تاريك و سياه چال هاى دهشتناك , امام بزرگوار ما با محبوب و معشوق حقيقى خود ( الله ) راز و نياز مي كرد و خداوند متعال را بر اين توفيق عبادت كه نصيب او شده بود سپاسگزارى مي نمود .
عاقبت آن امام مظلوم در سال 183 هجرى در سن 55 سالگى به دست مردى ستمكار به نام سندى بن شاهك و به دستور هارون مسموم و شهيد شد .
شگفت آنكه , هارون با توجه به شخصيت والاى موسى بن جعفر ( ع ) پس از شهادت امام نيز اصرار داشت تا مردم اين خلاف حقيقت را بپذيرند كه حضرت موسى بن جعفر ( ع ) مسموم نشده بلكه به مرگ طبيعى از دنيا رفته است ,اما حقيقت هرگز پنهان نمي ماند .
بدن مطهر آن امام ر را در مقابر قريش - در نزديكى بغداد - به خاك سپردند .
از آن زمان آن آرامگاه عظمت و جلالت پيدا كرد و مورد توجه خاص واقع گرديد و شهر كاظمين از آن روز بنا شد و روى به آبادى گذاشت .
( بلاغ)سخنان امام موسی ابن جعفر کاظم(ع) - قسمت دوم
محمد موسی زکی
1. خداوند بهشت را بر هر هرزه گوي كم حيا كه باكي ندارد چه مي گويد و يا به او چه گويند حرام گردانيده است .(همان)
2. از كبر و خودخواهي بپرهيز ، كه هر كسي در دلش به اندازه دانه اي كبر باشد ، داخل بهشت نمي شود .(تحف العقول ، ص 425)
3. بهترين چيزي كه به وسيله آن بنده به خداوند تقرب مي جويد ، بعد از شناختن او ، نماز و نيكي به پدر و مادر و ترك حسد و خودبيني و به خود باليدن است.
4. همنشيني با اهل دين ، شرف دنيا و آخرت است .(تحف العقول ، ص 420)
5. بپرهيز از معاشرت با مردم و انس با آنان ، مگر اين كه خردمند و امانت داري در ميان آنها بيايي كه ( در اين صورت ) با او انس گير و از ديگران بگريز ، به مانند گريز تو از درنده هاي شكاري .(همان)
6. مؤمن همانند دو كفه ترازوست ، هرگاه به ايمانش افزوده گردد ، به بلايش افزوده گردد .(همان)
7. نماز نافله راه نزديك شده هر مؤمني به خداوند است .(تحف العقول ، ص 425)
8. ندا كننده اي در روز قيامت ندا مي كند : آگاه باشيد ، هر كه را بر خدا فردي است برخيزد ، و برنمي خيزد ، مگر كسي كه گذشت كرده و اصلاح بين مردم نموده باشد ، پس پاداشش با خدا خواهد بود .(همان)
9. كمك كردنت به ناتوان از بهترين صدقه است .(تحف العقول ، ص 437)
10. سختي ناحق را آن كس شناسد كه بدان محكوم گردد .(تحف العقول ، ص 437)
11. هرگاه مردم گناهان تازه كنند كه نمي كردند ، خداوند بلاهايي تازه به آنها دهد كه به حساب نمي آوردند .(همان)
( تبيان)
سخنان امام موسی ابن جعفر کاظم(ع)- قسمت اول
محمد موسی زکی
1. مصيبت براي شكيبا يكي است و براي بي تابي كننده دوتاست .(تحف العقول ، ص 437)
2. كم گويي ، حكمت بزرگي است ، بر شما باد به خموشي كه آسايش نيكو و سبكباري و سبب تخفيف گناه است .(همان)
3. از شوخي خودداري كن زيرا شوخي جلوه معنوي تورا مي زدايد .(بحاالانوار ، ج 78 ، ص 321)
4. مشورت با خردمند خيرخواه ، يمن و بركت و رشد و توفيق از جانب خداست ، چون خردمند خيرخواه به تو نظري داد ، مبادا مخالفت كني كه مخالفتش هلاكت بار است .(همان)
5. چيزي نيست كه چشمانت آن را بنگرد ، مگر آن كه در آن پند و اندرزي است .(بحاالانوار ، ج 78 ، ص 319)
6. همانا براي خداوند بر مردم دو حجت است ، حجت آشكار و حجت پنهان ، اما حجت آشكار عبارت است از : رسولان و پيامبران و امامان ، و حجت پنهاني عبارت است از عقول مردمان .(تحف العقول ، ص 406)
7. صبر بر تنهايي ، نشانه قوت عقل است ، هر كه از طرف خداوند تبارك و تعالي تعقل كند از اهل دنيا و راغبين در آن كناره گرفته و بدانچه نزد پروردگارش است رغبت نموده ، و خداوند در وحشت انيس اوست و در تنهايي يار او ، و در نداري توانگري او و در بي تيره و تباري عزت او .(بحاالانوار ، ج 78 ، ص 319)
8. براي هر چيزي دليلي بايد ، و دليل خردمند تفكر است ، و دليل تفكر خاموشي .(تحف العقول ، ص 406)
9. به راستي كه با ارزش ترين مردم كسي است كه دنيا را براي خود مقامي نداند ، بدانيد بهاي تن شما مردم ، جز بهشت نيست ، آن را جز بدان مفروشيد .(همان)
10. بهترين چيزي كه به وسيله آن بنده به خداوند تقرب مي جويد ، بعد از شناختن او ، نماز و نيكي به پدر و مادر و ترك حسد و خودبيني و به خود باليدن است .(همان)
آیت الله مصباح یزدی:
تدبر در قرآن و روایات موجب تقویت اراده در سیر و سلوک می شود
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در بیان یکی از راه های زنده نگه داشتن معلومات ذهنی برای ایجاد اراده عملی در انسان، گفت: خواندن قرآن و روایات ائمه معصومین(ع) و تدبر در آنها بهترین و مؤثرترین راه تقویت اراده در مسیر بندگی است.
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی شب گذشته در آخرین جلسه درس اخلاق سال تحصیلی امسال در دفتر رهبری در قم، اظهار داشت: خواندن قرآن می تواند نوع تفکر و نتیجه آن را برای ما مشخص کند، حتی آهنگ قرآن دل را سرشار از سرور و نشاط می کند چه رسد به این که بخواهیم به آن عمل کنیم.
وی افزود: اگر خدا در خزانه رحمت خود چیزی با ارزش تر از قرآن داشت بر پیامبر(ص) نازل می فرمود؛ بزرگان ما در مورد عظمت قرآن گفته اند که گاهی آیه ای را که صدها بار خوانده ایم ، در آخرین بار معنای واضح و روشنی از آن به ذهن مان می رسد که گویی تا به حال این آیه را نخوانده بودیم. خواندن قرآن با تدبر و تفکر با تغییر حال همراه خواهد شد.
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در مرحله بعد استفاده از روایات اهل بیت(ع) را برای زنده نگه داشتن و ایجاد انگیزه عمل مناسب دانست و خطاب به حاضران تصریح کرد: برنامه ای داشته باشید که در آن به صورت مداوم قرآن، نهج البلاغه، اصول کافی و سایر کتب روایی را مطالعه کنید.
این استاد اخلاق در مرور سلسله مباحث راه رویش از ابتدا تا پایان، گفت: نخست نظریات متعدد پیرامون اخلاق در مکاتب مختلف را مطرح کردیم و هر کدام را مورد بررسی قرار دادیم و گفتیم آنچه که تا حدودی مورد قبول علمای اسلام است و بزرگان اخلاق ما نیز کتب خود را بر اساس آن نگاشته اند مکتب ارسطویی است که اخلاق را رعایت اعتدال بین لذت ها می داند.
آیت الله مصباح یزدی در ادامه با اثبات اینکه بنای اخلاق اسلامی مبتنی بر مباحث هستی شناسی و انسان شناسی است، بیان داشت: با تأمل در دستگاه آفرینش در می یابیم که این مجموعه با عظمت دارای هدف و غایتی برای انسان ها است.
تنها راه رسیدن به قرب الهی بندگی است
وی با اشاره به یکی بودن راه شناخت هدف آفرینش و اخلاق، ابراز داشت: استفاده از عقل و وحی دو راه مهمی است که می توان به وسیله آنها فضایل و رزایل اخلاقی را شناسایی کرد؛ عقل کلیاتی از هدف آفرینش به ما نشان می دهد و کمبود ها و نواقص آن به وسیله وحی جبران می شود، به عبارت دیگر وحی تفصیل کارها و جزئیات آنها را مشخص می کند.
استاد برجسته حوزه علمیه قم در تبیین هدف آفرینش، گفت: هدف از خلقت انسان به قدری عظمت دارد که حتی فرشتگان هم نمی توانند ماهیت اصلی آن را درک کنند، اما بزرگان اجمالا به ما آموخته اند که جایگاه نهایی انسان قرب الهی است و ما برای رسیدن به آن جایگاه خلق شده ایم.
نماینده مجلس خبرگان رهبری، با بررسی آیات و روایات، تنها راه رسیدن به قرب الی الله را این طور بیان کرد: ما با کمک این دو منبع درمی یابیم که راه رسیدن به قرب خدا بندگی است و این که در زندگی خود باید همه کارها رنگ خدایی داشته باشد.
آیت الله مصباح یزدی گفت: کسب محبت الهی موجب می شود که خلوص نیت در مسیر بندگی زیاد شود، چراکه انسان هیچ گاه درمقابل محبوب خود به دنبال منفعت نیست؛ محبت خدا گوهر نفیس و بی همتایی است که می تواند ما را در اطاعت و بندگی خدا غرق کند.
وی یکی از راه های مؤثر در کسب محبت الهی را توجه به نعمت ها و شکرگزاری آنها عنوان کرد و بیان داشت: هرچه بیشتر به نعمت های بی نظیر خدا توجه کنیم، می فهمیم که چه خدای مهربانی داریم که این همه لطف به ما داشته است و این موجب تقویت محبت ما نسبت به خالق می شود و همین طور محبت هم اطاعت و بندگی ما را تقویت می کند.
عوامل تقویت اراده و انگیزه عمل به معلومات در مسیر بندگی
این استاد اخلاق حوزه علمیه قم، در خصوص مهم ترین مطلب در این سلسله مباحث، گفت: شایع ترین درد انسان ها این است که ما مطالب زیادی را می دانیم ولی برای انجام آن همت و انگیزه لازم را نداریم؛ می دانیم که قرب خدا چه ارزشی دارد و ما چقدر به آن محتاجیم و راه های رسیدن به آن را نیز تا حدود زیادی می دانیم ولی در مقام عمل نمی توانیم کاری از پیش ببریم.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دانسته های انسان را برای اراده سازی کافی ندانست و تصریح کرد: زمانی این معلومات بر افعال ما اثر می گذارد که سازو کاری پیدا کنیم که دانسته های خود را همواره در ذهن مان زنده نگه داریم و نگذاریم بایگانی شوند.ذهن انسان دارای لایه های متعددی است و بسیاری از معلومات ما در لایه های درونی وجود دارند که در عمل گویی اصلا ما آنها را نمی دانیم مثلا همه می دانیم که خدا در همه جا حضور دارد ولی در عمل فراموش می کنیم.
آیت الله مصباح یزدی، تفکر به چیزهایی که قرآن به ما سفارش می کند را یکی از راه های مؤثر در زنده نگه داشتن معلومات ذهنی عنوان کرد و گفت: فکر کردن در دستگاه آفرینش و ارتباطات پیچیده میان آنها و همچنین اعضا و جوارح خود، ارزش و کارآیی آنها می تواند ما را در این مسیر یاری کند.
وی فکر کردن به نعمت های الهی را موجب رهایی از بند غصه ها و اندوه دنیا دانست و توصیه کرد: عادت کنید از هر نعمت خدا که استفاده می کنید قدری پیرامون آن فکر کنید که چه اهمیت و ارزشی دارد و اگر نبود چقدر با مشکل مواجه می شدیم و اینکه چه خدای خوبی داریم که همه این ها را به صورت رایگان و بدون منت در اختیار ما قرار داده است.
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، در بیان یکی دیگر از کارهایی که دوری از گناه و غفلت را آسان می کند، اظهار داشت: فکر نکردن به لذات و راه های انجام گناه و جهت دهی افکاری که به ذهن ما خطور می کند تا حدود زیادی ما را از افتادن در ورطه گناه نجات می دهد.
خبر گزاری رسا